ЗВІТ (ВІДОМОСТІ) ПРО САМООЦІНЮВАННЯ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ
1. | Яким є обсяг ОП (у кредитах ЄКТС)? | 240 кредитів ЄКТС, термін навчання ‒ 3 роки 10 місяців (на основі повної загальної середньої освіти)
120 кредитів ЄКТС, термін навчання ‒ 1 рік 10 місяців (на основі CВО молодший спеціаліст) |
|
2. | Яким є обсяг освітніх компонентів (у кредитах ЄКТС), спрямованих на формування компетентностей, визначених стандартом вищої освіти за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти (за наявності)? | 179 кредитів ЄКТС (74.6%)
|
|
Який обсяг (у кредитах ЄКТС) відводиться на дисципліни за вибором здобувачів вищої освіти? | 61 кредити ЄКТС (26,4%)
|
||
3. | Продемонструйте, що зміст ОП відповідає предметній області заявленої для неї спеціальності (спеціальностям, якщо освітня програма є міждисциплінарною)? довге поле
Зміст ОП відповідає об’єкту вивчення (спеціальність 073 «Менеджмент» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти). Обов’язкові компоненти освітньої програми – 179 кредитів ЄКТС (74,6%), вибіркові компоненти за вибором студента – 61 кредити ЄКТС (26,4%). ОП спрямована на забезпечення фундаментальної теоретичної і практичної підготовки професіоналів у галузі ефективного управління сучасною організацією. На факультеті Економіки та бізнесу ТДАТУ 5 спеціальностей здійснює підготовку бакалаврів в галузі знань 07–«Управління та адміністрування»: 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», 073 «Менеджмент», 075 «Маркетинг», 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність». На наш погляд, зміст ОП спеціальності 073 «Менеджмент» має унікальність у формуванні висококваліфікованих та креативних спеціалістів у галузі управління різними сферами діяльності суб’єктів господарювання різноманітних розмірів та організаційно-правових форм, затребуваних на ринку праці, зданих використовувати сучасні технології у практиці управління та науковій діяльності. Зміст ОП відповідає змісту предметної області спеціальності: парадигми, закони, закономірності, принципи, історичні передумови розвитку менеджменту; концепції системного, ситуаційного, адаптивного, антикризового, інноваційного, проектного менеджменту тощо; функції, методи, технології та управлінські рішення в менеджменті. Науковим концепціям, категоріям та принципам, що розкривають зміст сучасних процесів функціонування бізнес-структур та є методологічною основою дослідження і прогнозування тенденцій розвитку менеджменту, присвячено навчальні дисципліни обов’язкової компоненти освітньої програми «Менеджмент організацій», «Управлінський та економічний аналіз», «Теорія організації», «Ділове адміністрування», «Управління витратами», «Прийняття управлінських рішень», «Адміністративний менеджмент» та ін.; навчальні дисципліни вибіркової компоненти циклу професійної та практичної підготовки «Основи консалтингу», «Стратегічне управління», «Логістичний менеджмент», «Стратегічний маркетинг», «Операційний менеджмент», «Управління персоналом» та ін. Згідно ОП в методології та технології предметної області спеціальності акцентується увага на здобутті навичок та знань з менеджменту організацій, який передбачає визначену зайнятість і можливість подальшої освіти та кар’єрного зростання. Науковий інструментарій економічних досліджень є невід’ємною складовою всіх навчальних дисциплін обов’язкової компоненти: «Державне та регіональне управління», «Потенціал та розвиток підприємства», «Економіка праці та соціально-трудові відносини», «Економіка підприємства», «Планування і контроль на підприємстві», «Інформаційні технології в менеджменті» та ін., дисциплін за вибором студента: «Податкова система», «Фінанси підприємства», «Бухгалтерський облік», «Бюджетний менеджмент», «Управління персоналом» та ін. Зміст ОП відповідає інструментам та обладнанню предметної області спеціальності. Матеріально-технічне забезпечення дозволяє повністю забезпечити освітній процес протягом всього циклу підготовки за ОП (забезпеченість навчальними приміщеннями, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійні засоби навчання). Наявна необхідна соціально-побутова інфраструктура, достатня кількість місць в гуртожитку, в навчальних корпусах, бібліотеці, гуртожитках ТДАТУ є доступ до Інтернету та локальної мережі. Навчальні дисципліни ОП спрямовані на формування вмінь та навичок необхідних спеціалістам сфери управління в сучасних умовах господарювання, їх конкурентоспропоможності на національному та міжнародних ринках. |
||
4. | Яким чином здобувачам вищої освіти забезпечена можливість формування індивідуальної освітньої траєкторії? коротке поле
ОП реалізує можливість формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувача вищої освіти, на забезпечення якої спрямовано 24,6% її обсягу. Обрані дисципліни увійдуть до індивідуального навчального плану кожного студента, а результати навчання будуть відображені у додатку до диплому. Формування індивідуальної освітньої траєкторії охоплює розроблення та реалізацію індивідуального навчального плану; створення умов для вільного вибору студентами вибіркових навчальних предметів; розвиток дистанційних навчальних технологій, забезпечення індивідуальної академічної мобільності студентів. Це регламентують: «Положення про організацію освітнього процесу», затверджене наказом ректора від 31.10.2019 р. № 238-ОД; http://www.tsatu.edu.ua/nmc/wp-content/uploads/sites/52/polozhennja-pro-orhanizaciju-osvitnoho-procesu-2019-2_ostannye-1.pdf «Положення про дистанційне навчання в Таврійському державному агротехнологічному університеті», затверджене наказом ректора університету від 01.11.2017р. № 196-ОД; http://www.tsatu.edu.ua/nmc/wp-content/uploads/sites/ 52/polozhennya_pro_distantsiyne_navchannya_v_tdatu_2017_1.pdf «Положення про програму навчання здобувачів вищої освіти – силабус», затверджене наказом ректора університету від 31.10.2019 р. №242 – ОД; http://www.tsatu.edu.ua/nmc/wp-content/uploads/sites/52/polozhennja-pro-sylabus-2019-3.pdf «Положення про вибіркові дисципліни ТДАТУ», затверджене наказом ректора від 09.12.2019 р. №272 – ОД. http://www.tsatu.edu.ua/nmc/wp-content/uploads/sites/52/polozhennja-pro-vybirkovi-dyscypliny-v-tdatu-2019.pdf |
||
Яким чином здобувачі вищої освіти можуть реалізувати своє право на вибір навчальних дисциплін? довге поле
Можливість вибору навчальних дисциплін ОП 073 Менеджмент регламентується документами: «Положення про опитування учасників освітнього процесу в Таврійському державному агротехнологічному університеті імені Дмитра Моторного», протокол Вченої ради ТДАТУ від 26.11.2019 р., протокол № 4; «Положення про порядок та умови обрання навчальних дисциплін за вибором здобувачів вищої освіти в Таврійському державному агротехнологічному університеті імені Дмитра Моторного», затверджене наказом ректора університету від 09.12.2019 р. №272 – ОД. У навчальному плані ОП 61кредитів ЄКТС відводиться на дисципліни за вибором здобувачів вищої освіти: «Правознавство», «Історія економіки та економічної думки», «Господарське право», «Зв’язки з громадськістю в органах влади», «Бюджетна система», «Основи консалтингу», «Фінанси підприємства», «Стратегічне управління», «Логістичний менеджмент», «Операційний менеджмент», «Управління персоналом». Викладання кожної навчальної дисципліни за вибором студента спирається на сучасний науково-методичний комплекс. Перелік навчальних дисциплін за вибором ЗВО на наступний навчальний рік щорічно встановлюється у першому семестрі поточного навчального року та затверджується на засіданні вченої ради університету до 1 жовтня. Перелік навчальних дисциплін, що були затвердженні для вибору ЗВО на наступний навчальний рік розміщуються на веб-сайті Університету у розділі «Освіта» для кожного СВО і курсу навчання (для СВО «бакалавр» − на 2-4 курсах у 3,4,5,6,7,8 семестрах; для СВО «магістр» − у 2 семестрі 1 року навчання та 3 семестрі 2 року навчання). Вибіркові навчальні дисципліни, оприлюднені на веб-сайті Університету http://feb.tsatu.edu.ua/faculty/department-of-management/teaching/disciplines/#to-main для вибору ЗВО, мають містити силабус, розроблений відповідно до вимог «Положення про програму навчання здобувачів вищої освіти – силабус», та (за бажанням) презентацію навчальної дисципліни чи інших освітніх компонент. Процедура вибору навчальних дисциплін або інших освітніх компонент на наступний навчальний рік для здобувача вищої освіти складається з двох етапів: для ОС «Бакалавр»: 1 етап – в період з 1 листопада по 1 лютого, протягом якого ЗВО авторизується на відповідній спеціальності і курсі навчання та здійснює процедуру вибору навчальних дисциплін / освітніх компонент відповідно до Порядку, визначеним цим Положенням; 2 етап – в період з 01 лютого до 15 лютого, протягом якого окремі ЗВО здійснюють повторний вибір освітніх компонент, якщо за результатами їх вибору на першому етапі не були сформовані повноцінні групи (15-30 осіб). Для ОС «Магістр»: 1 етап – в період з 1 жовтня по 15 листопада, протягом якого ЗВО авторизується на відповідній спеціальності та здійснює процедуру вибору навчальних дисциплін / освітніх компонент відповідно до Порядку, визначеним цим Положенням; 2 етап – в період з 15 листопада до 15 грудня, протягом якого окремі ЗВО здійснюють повторний вибір освітніх компонент, якщо за результатами їх вибору на першому етапі не були сформовані повноцінні групи (не менше 10 осіб). Процедура вибору дисциплін ґрунтується на результатах обговорення, анкетування, презентацій дисциплін та силабусів і завершується формуванням індивідуального навчального плану ЗВО на наступний рік, до змісту якого, крім обов’язкових компонентів, включаються вибіркові навчальні дисципліни, що визначають індивідуальну траєкторію навчання ЗВО. З урахуванням обраних навчальних дисциплін декани факультетів (керівник ННІЗУП) розробляють робочі навчальні плани на наступний навчальний рік в автоматизованій системі «Освіта». |
|||
5. | Опишіть, яким чином ОП та навчальний план передбачають практичну підготовку здобувачів вищої освіти, яка дозволяє здобути компетентності, необхідні для подальшої професійної діяльності коротке поле
ОП та навчальним планом передбачено практичну підготовку студентів у формі практичних занять і практик (передбачено 4 практики, одна за яких – виробнича) – 16,0 кредитів ЄКТС, або 480 годин. Практична підготовка за ОП формує/розвиває компетентності здобувачів вищої освіти, серед яких, наприклад: ЗК 3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу. ЗК 4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 5. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Спеціальні (фахові) компетентності (ФК): СК 1. Здатність визначати та описувати характеристики організації. СК 2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. СК 3. Здатність визначати перспективи розвитку організації. СК 7. Здатність обирати та використовувати сучасний інструментарій менеджменту. СК 8. Здатність планувати діяльність організації та управляти часом та ін. Наскрізність практичної підготовки відображає структурно-логічна схема ОП: на 1 курсі навчальна практика (Вступ до фаху) – 3 кредити, на 2 – навчальна практика (Ділове адміністрування) – 4 кредити, на 3 – навчальна практика (Менеджмент організацій) – 4 кредити, на 4 – виробнича практика (Адміністративний менеджмент) – 5 кредитів. Практична підготовка за ОП відповідає сучасним тенденціям розвитку професійної сфери діяльності менеджерів. Базами практики є як навчальні аудиторії, комп’ютерні класи, так і підприємства, організації та установи різних форм власності та організаційно-правових форм господарювання, які є юридичними особами, здійснюють різні види економічної діяльності, застосовують сучасні методи управління бізнесом та функціонують на ринку не менше трьох років, а також самозайняті особи, які здійснюють підприємницьку діяльність. Керівники баз практики залучаються до підготовки експертних висновків щодо ОП, розроблення планів практики, аналізу звітів та результатів практичної підготовки. Організація та забезпечення практик регламентується Положенням про проведення практик студентів ТДАТУ http://www.tsatu.edu.ua/tstt/wp-content/uploads/sites/6/polozhennjam-pro-provedennja-praktyk-studentiv-tdatu-vid-12.10.2016.pdf. Перелік баз виробничих практик оприлюднений на сайті випускової кафедри менеджменту http://feb.tsatu.edu.ua/faculty/department-of-management/teaching/practical-training/#to-main |
||
6. | Продемонструйте, що ОП дозволяє забезпечити набуття здобувачами вищої освіти соціальних навичок (soft skills) упродовж періоду навчання, які відповідають цілям та результатам навчання ОП коротке поле
ОП забезпечує формування у здобувачів вищої освіти соціальних навичок, необхідних для успішної професійної діяльності: – комунікації та вміння працювати в команді, наприклад: – Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні (та інші). – лідерство, здатність брати на себе відповідальність, працювати в критичних умовах, наприклад: – Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (та інші). – уміння управляти конфліктами, наприклад: – Цінування та повага різноманітності та мультикультурності (та інші). – здатність логічно і системно мислити, креативність, наприклад: -Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу (та інші). – етичні принципи професійної діяльності та самоменеджмент, наприклад: – Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій (та інші). Формуванню гнучких навиків, як комплексу неспеціалізованих, важливих для кар’єри надпрофесійних навиків сприяють форми та методи навчання, такі як дискусії, співбесіда, кейс-метод, робота в малих групах, відео метод у сполучення з новітніми інформаційними технологіями та комп’ютерними засобами навчання. |
||
7. | Яким чином зміст ОП ураховує вимоги відповідного професійного стандарту? коротке поле
За спеціальністю 073 Менеджмент Професійні стандарти відсутні. |
||
8. | Який підхід використовує ЗВО для співвіднесення обсягу окремих освітніх компонентів ОП (у кредитах ЄКТС) із фактичним навантаженням здобувачів вищої освіти (включно із самостійною роботою)? коротке поле
Університет здійснює постійний моніторинг фактичного навантаження здобувачів вищої освіти і на основі отриманих даних контролює його відповідність встановленим нормативам. У«Положенні про організацію освітнього процесу в Таврійському державному агротехнологічному університеті імені Дмитра Моторного», затвердженому наказом ректора від 31.10.2019р. № 238-ОД, визначено, що навчальний план, який складається на підставі ОП, повинен містити загальний бюджет навчального часу за весь нормативний термін навчання та його поділ на аудиторний навчальний час та на час, відведений на самостійну навчальну роботу, а також поділ бюджетного аудиторного навчального навантаження за окремими формами занять по кожній навчальній дисципліні та за термін навчання в цілому. Обсяг одного кредиту ЄКТС для нових освітніх програм становить 30 годин. Максимальна кількість контактних годин на 1 кредит повинна становити 16 годин для бакалавра. Решта часу відводиться на самостійну роботу. Навантаження одного навчального року за денною формою навчання становить 61 кредитів ЄКТС. При цьому максимальне тижневе аудиторне навантаження для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр складає 30 годин. Таким чином на аудиторну роботу припадає 2576 год. (35,78%), а на самостійну роботу відводиться 4624 год. (64,2%). З метою найбільш ефективного використання часу студента використовується Навчально-інформаційний портал із технологією дистанційного навчання, з можливістю самопідготовки та самоконтролю знань студентів при доступності якісного методичного забезпечення з кожної дисципліни. |
||
9. | Якщо за ОП здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти за дуальною формою освіти, продемонструйте, яким чином структура освітньої програми та навчальний план зумовлюються завданнями та особливостями цієї форми здобуття освіти коротке поле
Відповідно до статті 9 Закону України «Про вищу освіту», статті 47 Закону України «Про фахову передвищу освіту», підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року №630 (зі змінами), та на виконання пункту 10 Плану заходів з реалізації Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 квітня 2019 року №214-р, Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного увійшов до затвердженого переліку закладів передвищої та вищої освіти для впровадження упродовж 2019-2023 років пілотного проекту з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. Наказ №1296 від 15.10.2019 р. http://www.tsatu.edu.ua/wp-content/uploads/nakaz-1296_compressed.pdf В ТДАТУ існує «Положення про порядок організації та проведення дуальної форми навчання в Таврійському державному агротехнологічному університеті імені Дмитра Моторного», затверджене наказом ректора від 31.10.19 № 244 – ОД. ОП та навчальний план також враховують можливість здобуття освіти за дуальною формою освіти. А також вільний графік навчання студентів, попередньо узгоджений з викладачами, навантаження по аудиторній підготовці в достатній кількості годин дозволяють здобувачам працювати на підприємствах за фахом без відриву від навчального процесу. Обов’язкові компоненти фундаментальної підготовки ОП сприяє накопиченню та використанню бази теоретичних знань студента в межах спеціальності. Цикл професійної та практичної підготовки дозволяє реалізовувати відповідні компетенції студента-фахівця на підприємстві. Водночас цикл гуманітарної підготовки сприяє розвитку особистості в плані культурного та професійного спілкування як майбутнього фахівця та керівника. Узгодження програми дуального навчання з роботодавцями відбувається шляхом співбесіди роботодавця та здобувача, а також затвердження плану-графіку роботи останнього в межах компетенцій, реалізація яких передбачена відповідною ОП, оскільки вона містить цикл професійної та практичної підготовки студента. Результатом, згідно положення «Про порядок організації та проведення дуального навчання», між роботодавцем, ЗВО та здобувачем є заключення трьохстороннього договору з подальшою атестацією останнього. Актуальність проходження дуального навчання в межах освітньої програми 073 – Менеджмент полягає в необхідності набуття практичних навичок, необхідних спеціалістам сфери управління в сучасних умовах господарювання. Метою є оволодіння студентами сучасними методами, формами у сфері управління організаціями та їх підрозділами, спрямованих на здатність вирішувати практичні проблеми та складні спеціалізовані задачі за майбутньою професією. |