м. Мелітополь, п-т Б. Хмельницького, 18. Кабінет 2.205 Тел.: +380 (619) 423201 e-mail: feb@tsatu.edu.ua

Наукові видання

УДК: 339.138; DOI: 10.31388/2519-884X-2019-39-260-267

Коноваленко А.С., к.е.н., ст. викладач
Таврійський державний агротехнологічний університет
імені Дмитра моторного
БРЕНД-МЕНЕДЖМЕНТ ВИРОБНИКІВ ПРОДУКЦІЇ

ДИТЯЧОГО ХАРЧУВАННЯ

Анотація. У статті розглянуто ключові тенденції практики бренд-менджементу виробників продуктів

харчування для дітей шкільного віку. Розглянуто позицію виробників продуктів харчування у рейтингах найдо-
рожчих брендів в України. Зазначено вплив та значення емоційної складової бренду на поведінку споживача.

Зазначено специфічні особливості реалізації у дітей моделі «пілот-автопілот» та необхідність врахування у
практиці бренд-менеджменту ключових маркетингових ефектів, а саме «ефекту обрамлення» та «ефекту
негайного отримання».

Ключові слова: маркетинг, бренд, брендинг, дитяче харчування, тенденції, ринок, сегмент, бренд-
менеджмент, поведінка споживача, модель «пілот-автопілот», маркетингові ефекти.

JEL code classification: M19, M31

Konovalenko A. PhD in Economic Sciences,
Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University
BRAND MANAGEMENT OF MANUFACTURERS OF CHILD

FOOD PRODUCTS

Abstract. The appearance of a new product on the market can provoke both positive and negative perception. The

articles defines the key trends in brand management practices for food manufacturers for school-age children. The po-
sition of food producers in the ratings of the most expensive brands in Ukraine is considered. The influence and im-
portance of the emotional component of the brand on the consumer behavior is indicated.

The necessity of adhering to the brands of corporate social responsibility policy has been proved, since brand man-
agement is a tool for influencing consumer behavior and is shaping the values and perceptions of children and youth

formed by the brand of behavior patterns in the market. The specific features of implementation of the “pilot-autopilot”
model and the necessity to consider in the practice of brand-management key marketing effects, namely “framing effect”
and “immediate receipt effect”, are specified.
In the article branding is seen as an effective tool to ensure a long-term competitive position for producers, a factor
for the sustainable development of companies, and a tool for influencing consumer behavior in the food market.
Given the specifics of the child’s outlook as he or she becomes an individual, there is a risk of undue influence and

pressure on the child’s decision to purchase certain foods. In order to update the brand management policy of compa-
nies with regard to the modern business requirements and expectations of the society, there is a need to strengthen the

corporate social responsibility policy by considering marketing effects such as “framing effect” and “immediacy effect”
in the areas related to supply of food for school children.

Key words: marketing, brand, branding, baby nutrition, trends, market, segment, brand management, consumer be-
havior, «pilot-autopilot» model, marketing effects.

Залишити повідомлення для декана




×