Напрям: |
073 «Менеджмент» |
ОР: | Бакалавр |
Курс: | 1с, 3 |
Провідний викладач: | ШЕВЧУК ОЛЕНА ЮРІЇВНА |
Менеджмент організацій передбачає розробку і обґрунтування заходів і планів досягнення визначених цілей, в яких врахований технічний, фінансовий і трудовий потенціал підприємства, а також його виробничо – збутові можливості. При розробці стратегічних позицій підприємства використовують якісні та кількісні показники. Якісні показники на практиці називають орієнтирами, а кількісні – завданнями.
Метою є формування знань з питань: сучасного управлінського мислення у менеджерів; розуміння концептуальних основ системного управління організаціями; планування розвитку організації та її конкурентоспроможності; вибору і здійснення раціональних форм організації управління за всіма функціональними напрямками організації; використання сучасних ефективних методів робот з персоналом; впровадження ефективних систем мотивації та оплати праці; здійснювання контролю виконання рішень та підтримання виконавської дисципліни, в тому числі з питань оперативного контролю, контролю охорони праці та техніки безпеки; здійснювання контролю з питань екологічної безпеки організації тощо.
Основними завданнями є інтегрована сукупність управлінських відносин у підсистемах організації, її стосунки із зовнішнім середовищем. В організаціях усе більшого значення набуває діяльність професійних управлінців – менеджерів. Саме ці категорії працівників сприяють утвердженню підприємства на ринку, успіху в конкурентній боротьбі, втіленню нових ідей та результативних стратегій.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати:
основи системного управління організаціями;
механізми планування розвитку організації та її конкурентоспроможності;
раціональні форми організації управління за всіма функціональними напрямками організації;
сучасні ефективні методи роботи з персоналом;
ефективні системи мотивації та оплати праці;
механізми контролю виконання рішень та підтримання виконавської дисципліни, в тому числі з питань оперативного контролю, контролю охорони праці та техніки безпеки тощо.
вміти:
здійснювати системний аналіз діяльності організації;
розроблювати стратегічні напрями розвитку організації;
забезпечувати їх конкурентоспроможність;
поєднувати всі види ресурсів, організовувати колективну працю для досягнення місії організації;
організовувати процеси управління, приймати управлінські рішення та їх реалізовувати.
бути ознайомленим: із законодавчою базою України з питань, що вивчаються дисципліною, з розвитком економічних процесів та явищ.
Тематика курсу:
Змістовий модуль 1. «Організація як об’єкт управління. Організація управління підприємством»
Тема 1. Основні поняття менеджменту організації [18, с. 342-358; 22, с. 178-213; 23, с. 321-358]
Менеджмент як організація управління підприємством. Суб’єкт та об’єкт управління. Закони, закономірності та принципи менеджменту організації. Менеджмент в організації. Закономірності управління організацією. Принципи управління. Функції та технології менеджменту організації. Методи менеджменту організації: економічні, організаційно- розпорядчі, соціально – психологічні, правові. Менеджмент організації як система.
Тема 2. Поняття і класифікація організацій [2, с. 55-101; 4, с. 43-58; 7, с. 48-74; 11, с.113-149]
Сутність організації. Формальні й неформальні організації. Група керівників, виробнича (цільова) група, комітет. Механізм створення формальних і неформальних організацій. Види організацій та їх об’єднань. Класифікація організацій за різними ознаками. Характеристика основних елементів механізму функціонування різних організаційно-правових форм підприємницької діяльності: асоціації, корпорації, концерни, промислово-фінансові групи, асоційовані підприємства, холдингові компанії тощо. Особливості діяльності організації на різних етапах її життєвого циклу: народження, дитинство, юність, рання зрілість, зрілість, старіння, відродження. Основні характеристики організацій. Модель організації як відкритої системи. Фактори зовнішнього середовища (макросередовище) організації. Модель внутрішнього середовища організації. Характеристика рівнів управління.
Тема 3. Підприємство як суб’єкт господарювання [18, с. 342-358; 19, с. 213-257; 20, с. 345-367; 22, с. 178-213; 23, с. 321-358]
Підприємство: суть, характерні ознаки, функції. Суть підприємства як суб’єкта господарювання. Підприємство, як об’єкт управління. Порівняльні особливості функціонування підприємства в різних економічних системах. Основні специфічні функції підприємства. Нормативно-правова регламентація створення та діяльності підприємства. Процедура створення підприємства, як юридичної особи, три основні стадії: підготовча, установча, органiзацiйна. Підприємства і принципи їх діяльності. Державне регулювання діяльності підприємств. Механізми державного регулювання підприємництва. Чинники, що впливають на суб’єктів підприємницької діяльності. Вплив держави на економіку підприємств.
Тема 4. Управління підприємствами різних організаційно-правових форм [18, с. 342-358; 19, с. 213-257; 20, с. 345-367; 22, с. 178-213; 23, с. 321-358]
Характеристика організаційно-правових форм підприємств в Україні. Підприємства, що засновані на приватній власності. Підприємства, засновані на колективній власності. Підприємства, засновані на загальнодержавній власності. Підприємства, засновані на комунальній власності. Характеристика організаційно-правових форм господарювання. Форми об’єднання підприємств в Україні: асоціація, корпорація, консорціум, концерн, холдингова компанія, промислово-фінансова група. Форми організації підприємництва. Основні організаційно-правові форми підприємницької діяльності: індивідуальне підприємництво; партнерства; корпорації. Нові форми підтримки підприємництва. Кластерна модель об’єднання підприємств. Бізнес-центр. Бізнес-інкубатори. Технологічні парки. Технологічні поліси.
Тема 5. Організаційний інжиніринг. [2, с.123-145; 4, с.140-156; 5, с. 312-345]
Елементи організаційно-управлінського аналізу. Змiст складових органiзацiйно-управлiнського аналiзу. Основнi умови та правила побудови «дерева цiлей» органiзацiї. Особливостi оцiнки та аналiзу органiзацiйної структури пiдприємства. Загальний порядок дiй та рiвнi аналiзу органiзацiйної культури пiдприємства. Основні етапи органiзацiйного iнжинiрингу. Теxнологiя органiзацiйно-управлiнського аналiзу. Методологія організаційного інжинірингу. Інформаційне забезпечення органiзацiйного iнжинiрингу. Загальні правила інжинірингу.
Тема 6. Організаційний дизайн. [4,с. 140-156; 5, с. 312-345]
Дизайн організації: суть, основні складові. Порiвняльна характеристика понять органiзацiйної структури i органiзацiйного дизайну. Рівні та етапи організаційних змін. Об’єкти та компоненти організаційних перетворень. Методи, за допомогою яких здiйснюються організаційні перетворення. Успiх проведення органiзацiйних змiн.
Змістовий модуль 2. «Система менеджменту організації»
Тема 7. Характеристика основних підсистем менеджменту організації. [2, с. 513 – 666; 4, с. 249 – 377; 7, с. 306 – 397; 9, с. 307 – 358; 15, с. 17 – 56, 104 – 123, 306 – 353, 379 – 389;18, с. 312 – 336; 20, с. 187 – 219]
Управлінська підсистема. Основнi характеристики та напрями оцiнювання управлiнської пiдсистеми системи менеджменту організації. Фiнансова пiдсистема. Показники, що характеризують фінансову пiдсистему. Операцiйна пiдсистема. Операцiйна система як сукупнiсть трьох взаємопов’язаних пiдсистем: переробної, пiдсистеми забезпечення та пiдсистеми планування i контролю. Маркетингова пiдсистема. Основнi елементи маркетингової пiдсистеми менеджменту органiзацiї. Інформацiйна пiдсистема. Рiвень надiйностi iнформацiйної пiдсистеми. Пiдсистема логістики. Показники, що характеризують логiстичну пiдсистему. Інновацiйна пiдсистема. Ефективнiсть iнновацiйної пiдсистеми. Інвестицiйна пiдсистема.
Тема 8. Стратегічний менеджмент в системі організації [4, с. 249 – 377; 9, с. 307 – 358; 18, с. 312 – 336; 20, с. 187 – 219]
Роль та місце стратегічного менеджменту в організації. Характерні риси системи стратегічного управління. Основні складові моделі стратегічного менеджменту в організації. Об’єкти стратегічного управління. Три групи основних об’єктів стратегічного управління: організація, стратегічні господарські підрозділи (СГП), функціональні сфери організації. Стратегії організації. Процес планування стратегії. Класифікація стратегій організації. Процес формування стратегії конкурентоспроможності організації. Підходи до управління реалізацією стратегічних змін в організації.
Тема 9. Кадровий менеджмент. [2, с. 212-260; 4, с. 131-179; 7, с. 497-528; 18, с. 286-311]
Управління персоналом як чинник ефективного менеджменту. Завдання менеджменту персоналу. Три групи методів: адміністративні, економічні і соціально-психологічні. Кадрова політика підприємства. Основні завдання кадрової політики. Механізмом реалізації кадрової політики. Типи кадрової політики: пасивна, реактивна, превентивна, активна. Особливості кадрової політики в умовах кризового стану підприємства. Кадрове планування в організації. Три види планування: стратегічне (перспективне); тактичне (середньострокове); поточне (оперативне). Комплектування організації персоналом. Основні методи добору персоналу, їхні переваги та недоліки. Управління дисципліною персоналу. Кадровий аудит. Основні кадрові процеси, напрями аудиту.
Тема 10. Антикризове управління організацією. Ризикозахищеність організації. [5, с. 112-160; 7, с. 31-79; 9, с. 297-228; 8, с. 128-130]
Основні положення антикризового управління на підприємстві. Три фази розвитку кризи на рівні мікроекономічної системи: прихована криза (або криза ефективності); криза платоспроможності; криза розрахунку (загроза банкрутства, неплатоспроможність). Антикризове регулювання. Підсистеми антикризового управління. Програма антикризових заходів. Ризикозахищеність організації. Причини, що зумовлюють ризик за сферою прояву. Видова класифiкацiя та характеристика ризиків. Пiдxоди до управлiння ризиками. Основнi етапи ризик-менеджменту та їх характеристики.
Тема 11. Управління конкурентоспроможністю організації. [2, с. 212-260; 4, с. 131-179; 7, с. 497-528; 18, с. 286-311]
Конкурентоспроможність суб’єкта конкуренції та її основні ознаки. Підходи до класифікації конкурентоспроможності. Змістовне наповнення дефініції «конкурентоспроможність підприємства». Основні рівні конкурентоспроможності підприємства. Чинники, що визначають рівень конкурентоспроможності підприємства. Класифікація чинників конкурентоспроможності підприємства. Критерії та показники конкурентоспроможності підприємства. Етапи та методи оцінки рівня конкурентоспроможності підприємства. Специфічні особливості забезпечення конкурентоспроможності бізнес-організацій різних типів. Типологія бізнесових організацій.
Тема 12. Інформаційне забезпечення системи менеджменту організацій [1, с.324-347; 2, с.435-478; 3, с.135-178; 5, с.67-89]
Характеристики інформації. Види інформації. Класифікація управлінської інформації та вимоги, які до неї висуваються. Роль інформаційних технологій в управлінні підприємством. Інформаційний менеджмент організації. Корпоративні інформаційні системи. Міжнародна комп’ютерна мережа Інтернет.
Тема 13. Ефективність управління організацією. Діагностика якості менеджменту організації [2, с. 189-211; 4, с. 402-408, 469-526; 7, с. 464-491; 11, с. 319-327; 18, с. 243-265; 21, с. 305-327]
Зміст категорій «ефективність», «ефективність управління». Підходи до оцінки ефективності управління організацією. Критерії та показники оцінки управлінської праці. Оцінка ефективності виробничо-господарської діяльності підприємства. Чинники підвищення ефективності діяльності підприємств (суб’єктів господарювання). Діагностика якості менеджменту організації.
Робоча программа
Методичні вказівки
Література
Навчальні посібники